De kleur van je huisstijl vertelt wie je bent en waarvoor je staat.
Toevallig gekozen of weloverwogen?

Handige weetjes bij logo ontwikkeling en huisstijl bepaling.
 

Kleuren en hun betekenis

Iedere kleur heeft zijn betekenis en wordt geassocieerd met bepaalde emoties. Deze verbindingen zijn cultureel of religieus bepaald. In de marketing wordt hier flink op ingespeeld. Kleur kan ons gevoel en gedrag ongemerkt beïnvloeden. In die mate zelfs dat ze invloed kunnen hebben op belangrijke beslissingen, zowel bij impulsieve als bij het maken van doordachte keuzes.

De meeste marketeers focussen zich voornamelijk op de tint kleur, m.a.w. op de effectieve kleur. Het is echter vaak de helderheid van een kleur (licht of donker) of de verzadiging van een bepaalde tint die de grootste emotionele impact heeft.

Kleur voorkeuren en associaties ontwikkelden we als mens doorheen onze opvoeding en zijn ook cultureel bepaald. Jongetjes worden in het blauw gekleed, meisjes in het roos/rood. Mannen houden van blauw, vrouwen eerder van rode en warme tinten. Echter, kleurvoorkeuren kunnen ook wijzigen door levenservaringen. In dating context staat rood bijvoorbeeld voor passie en aantrekkingskracht, maar in prestatie context associëren we rood met falen. Zo kunnen betekenissen van kleuren per cultuur sterk wisselen. Mensen in Oost-Azië associëren blauw bijvoorbeeld met het kwaad. Denk dus in marketing 2x na over het gebruik van kleur en stem deze af op je doelgroep.

Ondanks deze uiteenlopende factoren delen Westerse mensen een redelijk gelijkwaardige set van betekenissen. We zetten de belangrijkste associaties voor de primaire- en secundaire basiskleuren graag voor u op een rijtje, maar let op: verwaarloos helderheid en verzadiging niet!

 

Warme of koele kleur voor uw logo?

In de eerste plaats is het belangrijk om weten dat er een aanzienlijk verschil is tussen het gebruik van koele of warme kleuren.
Basiskleuren die onder de categorie ‘koel’ vallen zijn blauw, groen en paars.
Basiskleuren die onder de categorie ‘warm’ vallen zijn geel, oranje en rood.
Het grote verschil zit in de hoeveelheid prikkels die deze kleuren opwekken.
Warme kleuren kunnen mensen tot actie aansporen. De impulsiviteit wordt versterkt en rationeel denken vermindert. Wil je dat iemand onmiddellijk een beslissing neemt (denk hierbij aan impulsaankopen)? Verhoog dan de prikkels door middel van warme kleuren als geel, oranje en rood te gebruiken.
Paars, blauw en groen hebben juist het tegenovergestelde effect. Deze koele kleuren stimuleren ontspanning en stralen meer rust uit. Maak gebruik van deze kleuren als je met je product of dienst juist weloverwogen beslissingen wil teweegbrengen. Meestal is dit het geval bij de verkoop op basis van sterke argumenten. Er moet dan een rationele verwerking van gegevens worden gestimuleerd.

 

Kleurenpsychologie

Rood
De kleur rood zorgt voor een sterke emotie. Het is de keur van de passie en de liefde, en verhoogt de hartslag. Daarnaast stimuleert ze ook de eetlust, dus ook in de voedingssector een vaak gebruikte kleur. Door zijn intensiteit komt er een gevoel van dringendheid, wat kan gebruikt worden bij impulsieve shoppers.

Geel
Door het warme en vrolijke karakter van de kleur geel wordt optimisme en opgewektheid gecreëerd. Geel is ook de meest opvallende kleur die zorgt voor aandacht en duidelijkheid in folders, maar ook in etalages. Zo stimuleert ze al snel mentale processen.

Blauw
Blauw wordt geassocieerd met water, rust en vrede. Het is de constante in het menselijke leven, doordat de lucht en de oceaan blauw zijn. Op die manier creëert de kleur blauw een gevoel van veiligheid en vertrouwen.

Oranje
Opwinding en enthousiasme zijn een weerspiegeling van de kleur oranje. Vaak wordt deze kleur dan ook gebruikt in combinatie met impulsieve shoppers. In tegenstelling van de agressie die rood uitstraalt, wordt oranje toch eerder gebruikt voor een vriendelijk, vrolijk en zelfverzekerd merk.

Groen
Deze kleur is makkelijk te verwerken voor de ogen, en staat daardoor synoniem voor gezondheid, rust en natuur. Groen wordt vaak gebruikt in omgevingen waar je tot rust kan komen en staat tevens symbool voor vruchtbaarheid, rijkdom en groei.

Paars
Succesvolle producten zitten vaak in een paars jasje omdat paars symbool staat voor wijsheid en creativiteit. Het geeft een zekere vorm van kalmte te weten dat we te maken hebben met een fantasierijk en wijs merk.

Zoals je hebt gemerkt is het dus belangrijk dat je de juiste kleuren gebruikt voor jouw merk en doelgroep. Samen zorgen we dat je marketingstrategie op orde is.

Deel dit artikel