De folder, zijn leesbereik en populariteit in een
digitale wereld. 

Enkele key facts anno 2017

Uit onderzoek blijkt dat de papieren folder zich goed weet te handhaven in een toenemende digitale wereld, en dit over alle leeftijdscategorieën heen. Ook jongeren vinden hun weg naar de papieren folder.

92% van alle Belgen leest de folder
De Belg is trouw aan de reclamefolders. Een nieuwe studie toont aan dat folders gelezen worden door 92% van de Belgische consumenten, en dat terwijl er heel wat alternatieven zijn om zich te informeren over producten, prijzen en promoties.

2/3 van de jongeren leest zo goed als wekelijks de folders
Maar liefst 90% van de jongste leeftijdscategorie (18-35 jaar) geeft aan de folders te lezen. Ze zijn ermee opgegroeid en voelen zich net als hun ouders aangesproken door de voordelen van de folder.

2 personen per huisgezin lezen de folder
Wetende dat de papieren reclamefolder gemiddeld door 2 personen per gezin gelezen wordt, ligt het maximale bereik van de folder steeds 2 keer hoger dan het aantal brievenbussen dat wordt bedeeld.

65% van de consumenten met een anti-reclamesticker leest toch folders
Zo’n 65% van de  consumenten die omwille van een anti-reclamesticker op de brievenbus geen folders ontvangen, leest ze alsnog. Dat gebeurt o.a. via familie of vrienden, in de winkel, in de wachtzaal en in andere publieke ruimtes.

Folders worden 20 minuten per week gelezen
Ondanks zijn overvolle agenda blijft de Belg tijd maken voor het doorbladeren van folders. Folders lezen is voor velen een moment van ontspanning na een drukke dag, een moment waarop ze open staan voor inspiratie en nieuwe dingen willen ontdekken. Die nood blijft overeind en daar speelt de folder handig op in met steeds meer inspirerende content zoals recepten en tips en tricks.

Folders zetten aan tot actie
48% wordt door folders aangezet tot kopen
56% voelt zich geholpen bij aankopen door de folder
58% overweegt aankopen dankzij de folder
80% maakt boodschappenlijstjes op basis van de folder

Bron: onderzoek Profacts, in opdracht van BD myShopi

Deel dit artikel

Gerelateerde realisaties